Czy AI jest „The next big thing”?

Posted on

Opinie są zawsze dyskusyjne, ponieważ uwarunkowane są kontekstem, aktualną chwilą, tym co się uważa za powszechnie słuszne itd. Jest też, bardzo znana dwugarbna krzywa Gartnera, pokazująca dojrzałość technologii, czyli co  jest w fazie wzrostu, co spadku, co szybciej lub wolniej zmierza do swojego plateau czyli poziomu nasycenia. Wedle Hype Curve Gartnera, Machine Learning – jedna z technologii AI – aktualnie osiągnęła swoje  maksimum. Tym niemniej warto się również przyjrzeć temu, gdzie i na co idą pieniądze, bo jak to mówią  inwestowane pieniądze są bardziej wiarygodne niż słowa.
Warto też wziąć poprawkę na przesunięcie między trendami w USA, Europie czy Polsce, które oddziela zwykle kilka lat i których trajektorie są inne.

Według badania PwC IQ Survey z 2017 – 54% decydentów potwierdziło, że ich firmy łożą znaczące środki w inwestycje w Sztuczną Inteligencję. Ale w tym samym badaniu okazało się, że tylko 20% firm jest odpowiednio przygotowanych do wdrażania Sztucznej Inteligencji u siebie w firmie. Czyli coraz konkretniejsze są realne działania polegające na inwestowaniu w technologię AI przy braku kompetencji do jej skutecznego wdrażania. Te rozwierające się nożyce otwierają przestrzeń dla firm łączących technologię z konsultingiem, żeby wspierały firmy we wdrożeniach technologii AI.

Należy  też zauważyć,  że odbywająca się Cyfrowa Transformacja w firmach i branżach w jednych szybciej , w drugich wolniej, ale jednak nieuchronnie, powoduje, że coraz więcej danych, procesów biznesowych jest zdigitalizowanych,  co otwiera nowe możliwości dla Sztucznej Inteligencji jak i zaawansowanej analityki.

Innym obszarem istotnych inwestycji wskazanym w tym samym badaniu PwC IQ Survey z 2017 jest Internet Rzeczy. Aż 73% firm czyni znaczące inwestycje w IoT Internet Rzeczy. One również są bogatymi źródłami danych.

Podsumowując, zarówno Cyfrowa Transformacja, jak rozpowszechniające się zastosowania IoT są bogatymi źródłami danych zasilającymi narzędzia Big Data. Co z jednej strony pozwala na wprowadzanie Zaawansowanej Analityki (Data Science), zaś z drugiej strony rozwiązań Sztucznej Inteligencji. Trzeba do tego dodać kompetencje oraz większą skłonność do eksperymentowania z różnymi zastosowaniami i AI, i DS. 

Jak będzie to wyglądać w Polsce? Czy firmy mają wiarygodnych i kompetentnych partnerów doradczych czy same będą budować tę kompetencję?

Maciej Młynarski
Maciej Młynarski

Latest posts by Maciej Młynarski (see all)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *